عنوان مقاله :  موسیقی هرایی مازندران

 

با تلاش چندین ساله برای ثبت و ضبط آثار ماندگار موسیقی مازندران و هدفهای بلند در گسترش فرهنگ شنیداری غنی مازندران به برآمد سودمندی دست یافتهام. دستاوردهای این برآمد در چند مجموعه انتشار یافته است:

1-مجموعه ی گنجینه ی موسیقی مازندران به همراه کتاب و هشت لوح فشردهی CDبا آواز ارسلان طیبی.
2-مجموعه ی آواهای آیینی و حماسی موسیقی مازندران به همراه کتاب و دو لوح فشردهی
CDبا آواز ابوالحسن خوشرو.
3-بررسی ویژگیهای صوتی موسیقی مازندران با عنوان برنامه های آموزشی وپژوهشی.
4-مقاله های چندی در فصلنامه های فرهنگی هنری.                                                                                                                                                                      5-ه
مچنین بررسی موسیقی هرایی شرق مازندران، یک کتاب و سه لوح فشردهی CDبا آواز داوود قاسمیان که هم اکنون در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

موسیقی هرایی برای نگارنده، درکنار دیگر پژوهشهای فرهنگی مازندران بسیار ارجمند بوده است. دوتارنوازی و آوازخوانی نظام شکارچیان، به عنوان الگوی شنیداری برای دستیابی به این موضوع هدفگذاری شده بود. بدون شک، نظام شکارچیان برجسته ترین نوازندهی دوتار خاور مازندران میباشد که تاثیر عظیمی بر موسیقی منطقه بر جا گذاشته است. بسیاری از دوتارنوازان امروزی او را الگوی قابل تقلیدی برای موسیقی دوتار مازندران میدانند. از این روی، برای دستیابی به این هدف، ساز وآواز هنرمندان متعددی را مورد بررسی قرار داده و سرانجام،  ویژگیهای شایسته ی نظر و مطالع هایی را در ساز و آواز داوود قاسمیان، هنرمندی با صدایی از جنس و  لایه های موسیقی منطق هی خاور مازندران یافتم. با شناخت از تلاش این هنرمند برای ارائه ی کاری درست از موسیقی هرایی، پیشنهادم را به ایشان اعلام نمودم.
در آغاز دریافتم که درسالهای دور با نظارت زنده یاد احمد محسنپور شماری از قطعه های موسیقی هرایی با آواز قاسمیان در یک مجموعه ی 
CD جمع آوری و ضبط شده است. پس، برای نتیجه گیری این موضوع با آرش محسنپور، فرزند زنده یاد احمد محسنپور، گفتگویی را انجام داده و نتیجه ی آن در اختیار قرار دادن CDضبط شده به این مجموعه بوده است. در  ادامه ی پژوهش وگردآوری  قطعه های دیگر از موسیقی خاور مازندران به این رسیدیم که   CDضبط شده ی احمد محسنپور به عنوان CD شماره یک و پژوهش و ضبط ما به عنوان   CDشماره های دو سه عرضه گردد.
درکنار گردآوری و ضبط این مجموعه، همه ی قطعه های اجراشده نیز برای دوتار نت نویسی شده تا بدین گونه فرصت یادگیری آن برای دوستداران این رشته فراهم گردد. بایستهی یادآوری است نتهای ارائه شده در این مجموعه تنها رپرتوار دوتار است، دوتارنوازان مازندرانی برای پاسخ آواز، ازجمله ها و فیگورهای متغییر بهره میگیرند، از این روی  نت نگاری این پژوهش بر خلاف آثار نوشتاری پیشین به محوریت اجرای دوتار دنبال شده است.

این مجموعه با تلاش هنرمندان و یارانی که همیشه همراه من در کارهای پژوهشی بوده اند، به سرانجام رسیده است. یاران وهمراهانی که در گردآوری این مجموعه یاری رسانده اند: جعفرعقیلی برای برگردان شعر به فارسی، میلاد فضلی و مهدی محمودی برای نت نگاری و تایپ متنهای نوشتاری، علی قاسمیان برای هماهنگی و آماده سازی برخی  موضوعها، آبد درخشان برای ضبط اثر و آرش محسنپور برای ضبط و مسترینگ این مجموعه. از این دوستان سپاسگزارم واز خدای مهربان توفیق وسربلندی یکایکشان را آرزومندم.
درپایان به پاس احترام و تلاش استاد احمد محسنپور برای پایداری و زنده ماندن موسیقی مازندران، این مجموعه را به روان بلندشان پیشکش میکنم.

آمار مقاله

تاریخ مقاله : 1402/02/27

 

نویسنده مقاله : نبی احمدی

گروه مقاله : کتاب های استاد نبی احمدی

تعداد بازدید : 751

تعداد تشکر : 0

تعداد نظرات : 0

نظر کاربران
برای این مقاله نظری ثبت نشده است